Followers

Sunday 19 February 2012

KESAHKU DI BRUNEI (10) - ABEY NIJAE ♥ DHL EXPRESS


DHL = Dua Hari Lambat

Yerr...ada apa dengan DHL....kenapa tidak FEDEX...atau RBA Cargo atau MAS Cargo.. jauh sekali Air Asia..haha. Air Asia cargo dah takde dah sebab RBA bungkus kalau Air Asia ada..sebab murah kan...tambang murah..kargo pun murah sikit. Kalau tak bungkus RBA mcm MAS. Untuk cargo saja... (Aku rasa la....kalau salah maaf yerr..) takut nanti kena saman.

ABANG NIZAM

Aiii...bro...lari rumah ke banyak sangat barang ni...dah tak suka Brunei lagi ke... hahaha.. Alhamdulilah harini settle semua angkat barang dari rumah abg. nizam ke DHL. Dekat je DHL tapi jauh.... mesti tak faham kan... DHL seberang jalan dari rumah tapi jauh kena u-turn..tu jalan kaki lagi cepat dari bawak kereta.

AKU MACAM KURUS SIKIT :)

Semua berat ni dalam 110 kg. DHL ni cara dia, dia ikut saiz kotak. Kalau nak survey dulu. Amik size kotak bawak pergi sana. Dia akan bagi estimate awal berapa harga tu. Dia akan amik harga paling tinggi antara saiz kotak dengan berat. Kalau ringan tapi kotak besar dia akan cas guna saiz kotak. Kalau berat dia harga lagi tinggi dari harga saiz kotak dia akan cas guna rate berat berapa kilo.

MENONGKAT DAGU YANG TAK BERAT MANA

Nak gelak tengok macam mana muka abg. nizam ni pun tak sampai hati sebab aku rasa aku nanti ni confirm2 kena tongkat jugak dagu aku kat kaunter ni nanti. Tapi alhamdulillah....rezeki abg nizam. Kebetulan jumpa bos DHL ni datang. Orang Malaysia, melayu. Dia bgth dapat diskaun 6 dollar 1 kilogram untuk yang lebih 100kilogram. Aku duk ajuk-ajuk bagila 5.50 dollar tapi tak dapat dah. 

DUIT DAH KENA AMIK..ADUHH..PEDIH ULU HATI

So total dalam 700 dollar macam tu la..kalau asalnya dalam 1200 dollar. Makkk aii..kalau tak, tersandar abg nizam kat dinding DHL tu. Hehe..Yang bestnye manager tu ajak aku n abg. nizam main futsal dengan engineer2 petronas Brunei. Futsal kat sini tak macam kL. Meriah n merata2. Sini macam takde je..tak tahu kot aku yg tak jumpa lagi. Cuma dah ada orang ajak tu dapatla aku kawan2 baru. Abg nizam pun dah nak balik dah. Ada jugak member2 kat sini nanti.

DHL ni akan hantar door to door. Mmg ok la kan...cuma DHL ni Dua Hari Lambat. sbb tu nama dia DHL. Memang 2 hari pun lambat. heheh. Kalau aku survey pejabat pos Brunei kalau pos pakai kapal laut lambat sampai. Dia gerak dalam bulan 3, 6 n  9. Kalau  korang pos dalam bulan 4. Barang semua akan disimpan dulu n bulan 6 baru jalan. Pastu 3-4 bulan macam tu baru smpai. nak dekat 6 bulan jugak la tunggu. huhu. Tapi murah la pos laut.

p/s:  Giliran abg nizam dah settle. Aku bila lagi?

Sekian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...