Followers

Friday 19 October 2012

HARI RAYA AIDILFITRI 2012 (2)



Memandangkan terlalu banyak gambar raya famili dan aku plak tak pilih-pilih lagi mana yang nak letak.. biarlah aku letak gambar ini sebagai kenangan pertama aku sebagai suami yang kadang-kadang mithali kadang-kadang tak.

Sayu plak tengok gambar ni..(walaupun salam kali ke-2 untuk amik gambar) hahahaha.. (tak sayu dah la sebab dah gelak guling-guling) 

Mmm...ok..kembali kepada perasaan sayu balik. Mmm...siapa sangka jodoh itu kuasa Allah. Rancang nak kahwin dalam umur 26-27 tapi jodoh itu kuasa Allah. Time kerja kat Brunei, hati ini tiba-tiba terasa nak kahwin walhal perancangan kahwin lambat lagi.

Ni lepas je grad terus kahwin..konvo pun belum sempat lagi..aku pun tak sangka akan kahwin pada ketika umur yang agak awal jugak. Biarlah..bagi aku sekurang-kurangnya dapat la jugak elak perkara-perkara maksiat tanpa sedar ni. 

Perkahwinan adalah kuasa Allah. Dan isteri pun adalah pilihan dari Allah walaupun hakikatnya di mata kita itu kita yang berjumpa dengannya. Tetapi itu semua adalah urusan Allah yang mengatur segala kehidupan kita ini. Aku pun tidak pernah terfikir/terlintas untuk berjumpa dengannya.

Allah tahu apa yang terbaik untuk kita, siapa yang terbaik untuk kita dan pasangan kita itulah yang terbaik untuk kita yang Allah telah aturkan untuk kita berkahwin dengannya. Sungguh sedih kadang-kadang kita suami yang merungut dengan sikap isteri yang merajuk (macam biasa jerr..hehe), dan perasaan tidak berpuas hati dengan isteri walhal telah termaktub yang isteri kita itulah wanita yang dipilih oleh Allah untuk kita.

Bersyukur la kita ada isteri dan Allah izinkan sebuah perkahwinan walhal diluar sana mungkin ada yang tak boleh nak kahwin, tak dapat kahwin dengan alasan yang tersendiri. Kadang-kadang bila kita mula tidak bersyukur dengan nikmat Allah, mula la masalah berlaku dalam perhubungan suami isteri ini.

Renungan pendek ini adalah peringatan untuk diri sendiri yang selalu lalai dan alpa dengan perintah Allah dan tanggungjawab terhadap isteri dan keluarga. Ya Allah...aku memohon padaMu Engkau peliharalah hubungan kami sehingga akhir hayat kami dan kami tetap akan bertemu di syurgaMu untuk selamanya.....

Amiinnn...

Sekian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...